Het blad Marie-Claire deed al in 1995 een serieus onderzoek naar het starten / hebben van relaties op kantoor. Het bleek, dat gemiddeld 30 tot 35 % van de relaties gestart zijn op kantoor. Toen al. Binnen peer-groepen – zoals juristen en advocaten en zo – liep dit zelfs op naar 40 tot 50%. In de bankwereld is daarom het begrip “bankstel” niet voor niets bedacht.

Wanneer je dit plaatst in het kader van het grote aantal singles (vrijwillig of niet) op kantoor (35 tot 40%), dan kan de reden om naar kantoor te gaan, heel dubbel zijn. Niet dat dat erg is. Integendeel. Het zijn immers de mensen die de bindende factor zijn; niet de computers. Feit is, dat één van de onbedoelde functies van kantoor, een soort van gezinsvervangend tehuis is. Veel mensen hebben meer persoonlijke relaties op kantoor dan in hun privé omgeving. Dat legt nog meer de nadruk op het feit, dat kantoren ontmoetingsplekken zijn. Het heeft immers ook zo z’n voordelen: Je kan een potentiële relatie lang observeren en gadeslaan Officieel door het CBS geregistreerd. Hoe belangrijk dit facet wordt gevonden, blijkt dat het Centraal Bureau voor de Statistiek feitelijk bijhoudt hoeveel geregistreerde relaties (huwelijk of geregistreerd partnerschap) er in Nederland op de werkvloer zijn. De mate waarin werkgevers blij hiermee zijn, is een heel andere kwestie. Onder het motto “vraag niet hoe het kan, maar geniet er van” in geval de liefde toeslaat, dan toch een paar handvatten (Bron: Vrij naar Forbes):

  • Denk goed na. Begin niet zomaar een relatie met een collega. Vraag jezelf – vooral als je elkaar elke dag ziet – eerst af of je daadwerkelijk bij elkaar past en of je bereid bent voor deze persoon het risico te nemen.
  • Houd je in. Ga niet zoenen en knuffelen voor het oog van uw collega’s. Ga ook eens met andere collega’s lunchen dan uw geliefde. En vooral: zorg dat de rest van uw collega’s niet mee hoeven te genieten van jullie ruzies!
  • Wees bereid om een andere baan te zoeken. Wees eerlijk: Je hebt er waarschijnlijk geen zin in om iedere werkdag geconfronteerd te worden met degene die je gedumpt heeft. In veel gevallen betekent het einde van de relatie ook dat een van beide een andere baan zoekt. 50 % kans dat jij diegene bent.
  • Begin niets met je baas of ondergeschikte. Een relatie met een leidinggevende of ondergeschikte kan rampzalige gevolgen hebben. Een dergelijke relatie kan ertoe leiden dat promoties en salarisverhogingen om de foute redenen toegekend of juist tegengehouden worden. Gaat het mis, dan loopt de leidinggevende bovendien het risico aangeklaagd te worden wegens seksuele intimidatie.
  • Afkomstig uit de USA: Stel een contract op. Is de aantrekkingskracht te sterk en begint je toch iets met een leidinggevende of ondergeschikte, zet dan enkele basisregels op papier. Bevestig dat de relatie met wederzijdse instemming aangegaan is (om je te wapenen tegen die aanklacht wegens seksuele intimidatie). Zo’n contract is overigens ook het overwegen waard als je op hetzelfde niveau werkzaam bent. Niet romantisch, wel realistisch.
    Maak het bekend. Begint je een relatie met een collega, meld dit dan zo snel mogelijk bij HR en vertel het aan uw collega’s. Ook dit voorkomt dat een eventuele aanklacht wegens seksuele intimidatie later kans van slagen heeft.
  • Openheid van zaken is ook aan te raden als er geen gezagsverhouding tussen je bestaat, al is het maar om geroddel in de kiem te smoren.
  • Zoek iemand van een andere afdeling. Kijk eens wat verder dan uw directe collega’s als je op zoek bent naar een partner. Een bedrijfsfeest of sportdag is een ideale gelegenheid om collega’s van andere afdelingen te ontmoeten. Het grote voordeel is dat – mocht het misgaan – je elkaar niet elke dag tegen hoeft te komen.
  • Mail niet via de interne mail. Verstuur geen liefdevolle berichten via de interne mail. Uw baas zou ze wel eens kunnen lezen. En de jongens van IT. Onthoud: e-mail is niet privé!