Onmisbare schakel bij hedendaagse kantoor communicatie – soort zoekt soort Flirten in de file Nee, niet flirten bij het opbergen, maar echt bedoeld als ontspanningsmoment op weg naar of van het kantoor. Vroeger moest je naar kantoor omdat dat de enige plaats was waar je over de informatie kan beschikken die nodig is om je werk te doen. Maar met de huidige snelheden op internet is er geen enkele reden meer om voor dié behoefte naar kantoor te gaan. Wereldrecord is nu 53GB per seconde!!!!!! (Caltech nov 2012) Waarom staan we dan toch elke dag in de file?
Een onderzoek van de Nederlandse SNS-bank toonde aan dat zo’n 60% van de filerijders flirt in de file. Zou dát de reden zijn of vinden wij het op kantoor leuker dan thuis? Of verleent het ons een aparte status? Of zoeken wij deze sociale omgeving? Feit is dat werklocaties zoals Seats2Meet een groot aandeel ZZP-ers tellen. Klaarblijkelijk is alléén werken toch minder inspirerend of zakelijk zinvol. Dit is overigens wat anders als ‘thuis werken’ in een HNW-concept. ZZP-ers zijn het ultieme voorbeeld van de zg. ‘BV IK’s, die hun eigen weg zoeken en bepalen. Selfnavigators noemde Faith Popcorn die al in 1996. Het toont wel aan dat ‘naar kantoor gaan’ te maken heeft met het netwerk, de plaats waar je je thuis voelt en waar je ‘meet your minds’. Sex@work Voor de hand liggen dan natuurlijk de grappen over relaties op werk. 25% van alle relaties ontstaan op de werkplek. Marie Claire onderzocht dat 50% van alle vrouwelijke werknemers wel eens sex had met een collega. Veel mensen hebben meer sociale contacten op kantoor dan thuis. De huidige kantoorpopulatie bestaat voor bijna 40% uit vrijgezellen. Gezien de gezellige inrichtingen is het kantoor bijna een Gezins-Vervangend-Tehuis. Hoezo scheiding van privé en werk? Voor HRM managers moet dit ongetwijfeld instrumenten opleveren om de binding op kantoor en met bedrijf te bevorderen. Daar is elke werkgever mee gediend. Je stelt jezelf als collega pas open als je elkaar kent en vertrouwt. En daarvoor is persoonlijk ontmoeten essentieel. Dan kan je een netwerk opbouwen waarmee je zakelijk succesvol kan zijn. Soort zoekt soort; Verhogen ontmoetingskans Dé reden om naar kantoor te gaan is dus het treffen met je collega’s. Voor de planners is het dan ook de opgave om via de inrichting de ontmoetingskans te verhogen. De open structuur is één daarvan. Maar ook het maken van herkenbare ‘wijken’ in het kantoor. Je moet weten waar de mensen van financiën normaal zitten en waar bv marketing & sales is gelokaliseerd. Of jij – of anderen – daar gaat zitten, is je eigen beslissing. Belangrijke knooppunten zijn de zg. hubs. Deze ontstaan spontaan of worden gecreëerd. Dit laatste doe je door diverse functies op één plaats samen te voegen. Dit werkt in traditionele kantoren maar zeker in HNW kantoren. Deze functies kunnen zijn drankenautomaat, lockers, facility corner, kapstok, copier, klein terras, PUP voor hard copy post, archief, bibliotheek, e.d. Uit je comfortzône Als de mens in kantoor zijn eigen cellenwerkplek heeft, is hij geneigd daar de hele dag door te brengen. Slechts in uiterste nood (eten, toilet) verlaat hij deze plek. Dit is zijn comfortzône. De ontmoetingskans is per dag binnen zijn afdeling slechts 25%; met andere collega’s zo goed als NUL. Hier ligt één van de belangrijkste reden om mensen geen eigen werkplek te geven. Zeker geen cellenkantoor. Dát heeft nu wel afgedaan. Hoe heb je anders de kans ‘contact’ te maken? Goede collega’s en fijne werksfeer zijn erg stevige argumenten om bij een werkgever te blijven. Dat is wel bewezen.