Begin dit jaar opende Bruynzeel een ontwerpwedstrijd waarin leerlingen van St Jans College uit Maaseik (Belgie) en de leerlingen van de 6 jarige techniek opleiding Het Bouwens van der Boijecollege (Panningen) werden uitgedaagd een eigen werkstuk te ontwerpen en te bouwen. Doel: andere jongeren op een leuke manier kennis laten maken met techniek. Het ging bij deze wedstrijd dus niet alleen om een stimulans voor leerling en school om met techniek bezig te zijn maar vooral om tegemoet te komen aan een maatschappelijke behoefte. Sinds jaren loopt de belangstelling voor technische vakken en beroepen terug. En dat vinden wij jammer.

Jeugd enthousiastmeren voor techniek
Het streven is de jeugd te enthousiasmeren voor techniek, zodat daarmee op de langere termijn meer instroom plaats vindt naar de technische opleidingen en beroepen. Gelukkig gaat het daarmee de laatste jaren de goede kant op. Jaarlijks bezoeken bijna 2000 leerlingen met hun leerkrachten van een vijftigtal basisscholen de manifestatie die gehouden wordt op 30 januari in het Technodome te Venlo. De jeugd kan daarbij op een speelse manier kennis maken met allerlei vormen van techniek, niet zozeer door er naar te kijken, maar juist door daar heel veel zelf te doen.

Criteria werkstuk
Het werkstuk moest voldoen aan een aantal criteria:

  1. Het moet verwonderen, verbazen en uitdagen
  2. Het moet een echt “hebbeding” zijn voor jongeren in de leeftijd van 11-12 jaar
  3. Het moet te maken zijn door jongeren in de leeftijd van 11-12 jaar
  4. Het moet te maken zijn in 5 tot 10 minuten
  5. De kostprijs mag niet hoger zijn dan 5 EURO
  6. Het werkstuk mag uitsluitend bestaan uit gerecycled materiaal
  7. Het werkstuk moet gemakkelijk mee te nemen zijn
  8. Er moest een werktekening, werkvolgorde, materialenlijst, benodigde gereedschappenlijst en een kostprijsberekening meegeleverd worden.

De winnaars
Daan en Mike, beide derdejaarsleerlingen van Het Bouwens van der Boijecollege, ontwierpen een zenuwspiraal op basis van bovenstaande criteria. Één in de vorm van een auto voor de jongens en één in de vorm van een thums-up voor de meisjes. Als beloning voor dit ontwerp mogen de winnaars hun naam verbinden aan het werkstuk dat door 2000 kinderen gemaakt gaat worden. Vandaag werden de winnaars ontvangen voor een excursie bij Bruynzeel Storage Systems en mochten ze onder leiding van Peter van den Boogaart (onderhoudsmedewerker bij Bruynzeel Storage Systems) het werkstuk maken. Beide winnaars gingen vandaag met een Quadcopter met camera naar huis. Voor de andere leerlingen was er een troostprijs in de vorm van een Multitool.