Heb je niet geluisterd naar wat je moeder zei?… Je vader en moeder hebben het je al geleerd toen je geboren werd. Leren nadenken. Overwegingen maken en problemen waar je voor staat op kunnen lossen. Om vervolgens te kunnen doen wat nodig is en wellicht met een beetje durf jezelf tot nieuwe hoogte drijven.

Denken, doen en durven: Dat zijn uitgangspunten voor een kantoor, dat door de huidige techniek eindelijk ingericht kan worden, zoals we dat willen.

Door automatisering en robotisering van onze werkplek, verschuift de huidige behoefte van werk naar procesoptimalisatie en voorkomen van problemen. Dit is denkwerk. Om te “denken” kom je naar kantoor, vooral samen met je netwerk van collega’s. Bijvoorbeeld knelpunten oplossen of kennis over te dragen. Een inspirerende omgeving draagt hieraan bij. “Doen” van je werkzaamheden doe je daar waar de situatie het beste voelt. Dit kan tevens op kantoor zijn, maar waarom moet een klantcontact medewerker 8 uur per dag in een cubicle op kantoor zitten terwijl met de juiste digitale connectiviteit, headset en een iPad in de hand iemand ook thuis in de tuin kan zitten? Welwicht neemt hij of zij ook wel genoegen met een lager salaris? Iemand komt dan naar kantoor om ervaringen te delen en met elkaar tot nieuwe inzichten te komen.

We moeten “durven” werkzaamheden anders in te richten. Waarom leiden we mensen op om zelfstandig te kunnen werken al vanaf de middelbare school en wanneer zij vervolgens 10 jaar later zelfs een masterstudie hebben afgerond, beginnen we ze weer te plaatsen in een basisschool stramien? Durven vertrouwen van elkaar binnen een organisatie anders kan je beter alles zelf gaan doen… Zie je het al voor je?

De rol van opslag in het werkproces
Om knelpunten op te lossen heb je de juiste input nodig, wat vaak genoeg ook fysieke elementen zijn die je hebt gemaakt of gecreëerd. Daarnaast is de gevoeligheid van informatie in het digitale tijdperk niet altijd in orde, virussen en hackers vieren op dit moment feest. Alleen moet deze opslag van informatie wel voldoen aan de instant need mentaliteit die we tegenwoordig gewend zijn door onze mobieltjes. Het moet daar zijn in het kantoor wanneer men acht dit nodig te hebben. De mobiliteit van fysieke informatie staat bovenaan bij een modern kantoor.

Door juist de kast onderdeel te maken van de techniek in een kantoor, kan deze mobiliteit bereikt worden. Niemand wil de duur gehuurde meters in een kantoor verpesten met opslag van informatie die je maar eens in de zoveel tijd nodig hebt. Waarom gebruiken we niet het plafond? Dit wordt maar voor 50 procent efficiënt gebruikt voor gebouw installaties. Met de huidige ICT middelen kunnen we aangeven waar en wanneer we onze opslag nodig hebben. Waarom zit er eigenlijk vanaf de start van een project geen opslag adviseur aan tafel? Net als de brand, constructie en installatie adviseurs? De juiste manier van opslag ligt bij de gebruiker, alleen als we deze wensen niet vanaf het eerste moment integreren, eindigen we met een oplossing die voor niemand ideaal is.

Over APTO
Het zijn natuurlijk allemaal wijze woorden, maar persoonlijk moeten we ook nog elke dag werken aan het optimaal gebruiken van de nieuwe technieken. APTO is een architectenbureau dat sinds het begin van de crisis is opgestart en steeds veranderende werkvelden heeft, maar wel met een manier van werken: meedenken, concept, strategie en maakbaarheid. Meedenken, aangezien de door de huidige mix van functies en drang om anders te zijn wij vaak gevraagd worden om in een vroeg stadium mee te denken. Een goede architect is als geen ander in staat een concept te schematiseren en als een kapstok voor een ontwerp, businesscase of andere uitvoering van het project te laten gelden. Daarnaast zijn is het essentieel om als architect mee te denken in de strategie van een project, planning, budget en fasering. Om zo een project naar maakbaarheid te brengen. Komen we er zelf niet uit, zoeken we de juiste specialisten erbij.

Ook al moeten wij zelf in ons werkproces nog stappen maken, beginnen bij jezelf is het beste wat je kunt doen. Deze blog is daarom ook geschreven in San Francisco om 23.00 uur ’s avonds op een mobiele telefoon al liggend op bed…