Met talrijke duurzame initiatieven op de teller en een ambitie om op korte termijn eigen circulaire diensten in de markt te zetten, was Bruynzeel op zoek naar een partner die per direct kon bijdragen aan een tastbare duurzame ‘mindset’. “Je eigen circulaire diensten is niet iets dat je per direct geregeld hebt, echter je kunt een circulaire economie al snel vormgeven door samenwerking op te starten met partners die dit voor hun producten wel al voor elkaar hebben. Op deze manier werk je direct samen op een duurzame manier, maar geef je vooral je eigen organisatie een signaal dat een circulaire economie haalbaar en dichtbij is”, vertelt Daniël Vonken, marketing director en kartrekker van diverse duurzame projecten voor Bruynzeel.

Samenwerking met DutchSpirit
DutchSpiritZo’n partner vond Bruynzeel in DutchSpirit, koploper in het vormgeven van een circulaire economie en leverancier van duurzame maatpakken. Diverse bekende Nederlanders zoals Helga van Leur en Dolf Jansen gingen Bruynzeel voor door te kiezen voor een duurzaam maatpak. Tot op heden was er echter nog geen bedrijf dat zich op grotere schaal engageerde voor de duurzame pakken.

De stap naar duurzaamheid is sneller gezet dan veel bedrijven zich realiseren
“Bruynzeel laat zien dat een organisatie snel stappen kan zetten op het gebied van duurzaamheid door faciliterend op te treden: Bruynzeel biedt de medewerkers de mogelijkheid via verkoopdagen op de bedrijfsvloer bewust te kiezen voor het aanschaffen van een stijlvol en duurzaam maatpak”, aldus Erik Toenhake, directeur van DutchSpirit. Acht medewerkers van het Bruynzeel-managementteam en directie kozen en financierden zelf een duurzaam maatpak. Het enige wat ze daarvoor moesten doen, was aanwezig zijn op een van de door Bruynzeel georganiseerde dagen waarbij binnen het bedrijf de maten werden opgenomen. “De stap van praten en denken over duurzaamheid naar daadwerkelijk doen, is makkelijker gezet dan veel bedrijven zich realiseren. Het faciliteren van het proces kan al voldoende kan zijn om je steentje aan de circulaire economie bij te dragen”, zo stelt Toenhake. “Ik hoop van harte dat Bruynzeel met dit initiatief andere bedrijven inspireert dit mooie voorbeeld te volgen.”

Kopgroep neemt organisatie mee op duurzame reis
Igor La Vos, CEO van de Bruynzeel Storage Group, is tevreden met de diversiteit van de medewerkers die in het kader van dit initiatief bewust kiezen voor een duurzaam pak. Variërend van onze verkoopmanager Azië tot onze operations director in Panningen hebben we een mooie diverse kopgroep die de rest van de organisatie mee kan nemen op deze duurzame reis. “Bruynzeel zal deze samenwerking met DutchSpirit blijven faciliteren met het oogpunt op meer medewerkers die hopelijk zullen volgen. Het is juist zaak dat we dit soort initiatieven niet als een project zien, maar als een langetermijnsamenwerking” vervolgt La Vos “immers samenwerking is de kern van een circulaire economie. Dit hebben we eerder in 2015 al bewezen door een langetermijnsamenwerking met Philips te bekrachtigen waarbij circulaire verlichting in onze fabriek konden verwezenlijken.”

Los van samenwerking en vormgeven van een circulaire economie, is het minstens zo belangrijk dat je gewoonweg hoogwaardige en kwalitatieve producten levert. Bruynzeel koos dan ook niet zomaar voor een duurzaam pak, maar een hoogwaardig maatpak waarvan alle deelnemers het comfort en pasvorm onderstrepen.

Daniël Vonken
Marketing Director Bruynzeel Storage Group

Erik Toenhake
Directeur DutchSpirit

Igor La Vos
CEO Bruynzeel Storage Group