-
Segmenten
-
Productfamilies
-
Over Bruynzeel
-
Uitgelicht
Met Depot Boijmans Van Beuningen gaat er een walhalla voor kunst en collectiebeheer open. Een gebouw van een nieuwe orde. Koning Willem-Alexander opent het depot, waarna het publiek de Rotterdamse schatkamer kan ontdekken.
Het spraakmakende nieuwe depot van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam is uniek in de wereld. Met zijn ronde vorm en spiegelende oppervlakte is het een kunstwerk op zich. 151.000 kunstobjecten zijn er veilig en duurzaam opgeslagen dankzij de systemen van Bruynzeel Storage Systems.
Depot Boijmans Van Beuningen in het Museumpark in Rotterdam wordt op vrijdag 5 november 2021 geopend door Zijne Majesteit de Koning. De kelders onder het museum waren door wateroverlast ongeschikt voor opslag – daar zat een kans voor de stad. Met de komst van het – door MVRDV ontworpen – kunstdepot, wordt de internationaal befaamde Boijmans Van Beuningen kunstcollectie, en de zorg voor deze 151.000 objecten, inzichtelijk gemaakt onder één dak, naast het in renovatie zijnde museumgebouw.
Musea tonen doorgaans zes tot tien procent van de collectie. De overige ruim negentig procent zijn opgeborgen en afgeschermd. Het depot breekt met deze traditie en maakt alle onzichtbare kunstwerken zichtbaar; het is het toonbeeld van de veranderende visie op collectiebeheer en een wereldprimeur. Niet eerder werd toegankelijke museale opslag op deze schaal gecombineerd met een blik achter de schermen voor het brede publiek. Na de opening door ZM de Koning is het depot vanaf zaterdag 6 november te bezoeken door publiek.
Tientallen keren reisde Twan Janssen, projectmanager van Bruynzeel voor het museumdepot, de afgelopen jaren van Panningen naar Rotterdam. “Hoeveel kilometers ik in totaal heb afgelegd, weet ik niet”, lacht hij. “Maar het zijn er heel wat.” Vanaf eind 2016 was Janssen betrokken bij de inrichting van het museumdepot.
De kunstcollectie van Boijmans Van Beuningen bestaat inmiddels uit ruim 151.000 objecten, waaronder meer dan 63.000 schilderijen, foto’s, films, pre-industriële vormgeving en designobjecten, hedendaagse kunstinstallaties, sculpturen en 88.000 prenten en tekeningen.
Kunstwerken in het nieuwe depot worden bewaard, geordend en getoond op basis van hun formaat en klimatologische eisen, in plaats van op basis van kunststroming, tijdperk of maker. Er zijn vijf verschillende klimaatzones, passend bij verschillende materialen als metaal, plastic, papier, zwartwit- en kleurfotografie. De kunstwerken worden net als in een gesloten depot zo efficiënt mogelijk gerangschikt.
Twan Janssen, projectleider Bruynzeel’s
Wij willen graag cookies gebruiken en vragen uw toestemming voor het plaatsen ervan.
De noodzakelijke en anonieme statistieken zijn altijd actief; wanneer u op "accepteer alle cookies" klikt, accepteert u ook alle optionele cookies. Als u wilt kiezen welke cookies u wilt accepteren, klikt u op de knop "cookie-instellingen".
Wij willen graag cookies gebruiken en vragen uw toestemming voor het plaatsen ervan.