90 procent van de museale kunstcollecties blijft onzichtbaar, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Iets wat bij de Nederlandse bevolking een gevoelige snaar raakt. Veel mensen beseffen niet dat naast het gebrek aan expositieruimte, waar veel musea mee kampen, er wel degelijk gegronde redenen vasthangen aan het niet tentoonstellen of verkopen van een collectie. Het digitaliseren en het organiseren van tentoonstellingen komen tegemoet aan de kritiek dat veel in het museumdepot ongezien blijft maar helaas zijn dit soort activiteiten voor veel musea een kostbare aangelegenheid. Langzaamaan kiezen dan ook steeds meer musea ervoor om een toegankelijke depotruimte ín het museum te bouwen.

“Eigenlijk hebben we van de nood een deugd gemaakt.”

Jan Muijt, hoofd Technische Dienst

Zo ook het Gouda Museum: “Eigenlijk hebben we van de nood een deugd gemaakt.” Vertelt Jan Muijt, hoofd Technische Dienst. “Vanwege bezuinigingen door de gemeente moesten we een interne oplossing vinden voor het opslaan van onze collectie. Zo is geleidelijk het idee ontstaan voor een kijkdepot: een opslag voor een groot deel van onze collectie, maar ook een echte kijkruimte, toegankelijk voor het publiek.” Zoals in vrijwel alle musea bevond het grootste deel van de collectie van het Gouda Museum zich in depot. “Dat hebben we altijd jammer gevonden,” vervolgt Jan “want we kunnen zoveel laten zien en hebben maar zo weinig ruimte. Toen de mogelijkheid zich voordeed om van onze grootste expositiezaal een kijkdepot te maken, hebben we die met beide handen aangegrepen.”

7 essentiële aspecten van het kijkdepot
Het ontwerp en de bouw van het kijkdepot is een gezamenlijk project geweest van Museum Gouda, de aannemer, Ontwerpbureau PLOT en Bruynzeel Storage Systems. Als eerste stap organiseerde PLOT een brainstorm met de opdrachtgever, waarbij de opdrachtgever aan de hand van afbeeldingen werd geprikkeld om na te denken over de essentiële aspecten van het kijkdepot en zo de opdracht aan te scherpen. Zoals:

  • Wat is een (kijk) depot?
  • Hoe orden je de collectie in het kijkdepot?
  • Voor welke routing door het depot kies je?
  • Hoe presenteer je de collectie?
  • Hoe vertel je de verhalen bij/van de voorwerpen in de collectie?
  • Hoe toegankelijk moet de collectie zijn?
  • En moet de in de ruimte gewenste werkplek ook toegankelijk zijn voor het publiek?
  • Welke indruk moet de collectie achterlaten bij de bezoekers?

Kijkdepot Museum aan de Stroom
Ook het kijkdepot op de 2e verdieping van Museum aan de Stroom in België trekt veel bekijks. Bij het ontwerpen van dit kijkdepot koos de conservator voor diverse toegankelijke maar veilige opslagoplossingen van Bruynzeel: