FRAC NORD-PAS-DE CALAIS, FRANKRIJK

Een nieuw gebouw voor frac pas-de-calais
De Regionale Fondsen voor Hedendaagse Kunst (Fonds régionaux d’art contemporain – Frac) werden in 1983 opgericht door Jacques Lang, toenmalig minister van Cultuur. Met 23 vestigingen in Frankrijk is er vrijwel voor elke regio een FRAC. Hun missie: de hedendaagse kunst promoten.

Het FRAC Nord-Pas-de-Calais was oorspronkelijk in Lille gevestigd. In 1996 verhuisde het naar het voormalige ziekenhuis aan de Avenue de Rosendaël in Duinkerken. Het nieuwe gebouw van 1 000 m² liet het FRAC toe om ruimte toe te wijzen voor de opslag van kunstwerken, die voorheen in het Museum voor Moderne Kunst in Villeneuve d’Ascq opgeborgen waren. Een deel van de kunstwerken werd echter nog steeds bewaard door een meewerkend transportbedrijf in Saint-Amand-les-Eaux.

“Saint-Amand ligt op ongeveer 1h30 van Duinkerken. Dat was niet erg handig. De kunstwerken konden niet geclassificeerd of geordend worden.”

Sylvain Crépin – beheerder – FRAC Nord-Pas-de-Calais

In 2013 werd het project “AP 2″ (atelier voor prefabricatie 2) geboren. FRAC zou overgeplaatst worden naar een nieuw gebouw naast “De kathedraal”, een voormalige bootwerf waaraan de inwoners van Duinkerken historisch gezien erg gehecht zijn.

Het belang van de rekken bij het opbergen en gemakkelijk terugvinden van de kunstwerken
Het nieuwe gebouw beslaat een oppervlakte van 10 000 m² en beschikt over 1 790 m² aan opslagruimte en een transitruimte van 472 m² voor het voorbereiden van de kunstwerken uitgeleend aan tijdelijke tentoonstellingen. Bij het beheer van het patrimonium is het voor Sylvain Crépin van essentieel belang dat de opgeslagen kunstwerken gemakkelijk kunnen teruggevonden worden.

“Wij streven ernaar om de kunstwerken uit te lenen. Tussen twee uitleningen zijn goede rekken erg belangrijk voor de opslag en de classificatie.”

Sylvain Crépin – beheerder – FRAC Nord-Pas-de-Calais

Crépin Sylvain heeft meer dan 30 jaar ervaring. Hij kent de problemen van het beheren van het patrimonium: preventieve conservering, opslag, archivering en behandeling. Bij het Frac zijn de kunstwerken permanent in beweging. Dit verhoogt de complexiteit bij het opbergen in kisten met zeer uiteenlopende afmetingen.

“We hebben kunstwerken ter grootte van een postzegel, zoals de karakters van Philip Favier, Les dépeupleurs. Maar we hebben ook monumentale werken zoals de Jaguar van Frederik van Simaey of nog Deux cubes, l’un tourné à 45°, de glazen blokhut van Dan Graham“, legt Sylvain Crépin uit.

Waar mogelijk gebruikt het Frac kisten met het gestandaardiseerde Europese palletformaat. Maar in de kunstsector zijn de afmetingen nooit standaard.

“Vroeger werden schilderijen in kisten opgeslagen en tegen een muur gezet. Dit veroorzaakte niet alleen problemen bij het behandelen, maar ook om de inventaris bij te houden,” herinnert Sylvain Crépin zich.

De specificaties die de kistenmakers Lacaton et Vassal ontvangen zijn zeer precies: de beheerder staat erop dat de kunstwerken worden opgeslagen in op maat gemaakte kisten om de behandeling en de classificatie te vergemakkelijken. Hij denkt zelfs aan een oplossing om metalen wielen in de kisten te integreren, zodat deze kunnen verrold worden.

Op maat gemaakte opslagsystemen voor de werken bij FRAC

“Prenten, schilderijen, ontwerpstukken, 3D-werken, beeldhouwwerken …, de collectie van het FRAC is erg heterogeen. De rekken worden gemaakt op basis van de afmetingen van de op te slagen kunstwerken.”

Sylvain Crépin – beheerder – FRAC Nord-Pas-de-Calais

Bruynzeel heeft haar opslagsystemen aangepast aan de behandelingseisen van de beheerder. De rekken voor palletten (schilderijen) zijn uitgerust met rollen voor een eenvoudige behandeling in de lokalen van het Frac. Bruynzeel heeft in haar offerte eveneens trolleys voorzien met een aan de rekken aangepaste hoogte. De rekken moesten ook versterkt worden om het gewicht van de opgeslagen kisten te kunnen dragen.

Het installeren van de rekken gebeurde in drie fasen. De eerste fase, tijdens de bouwwerken, was de installatie transparant voor de teams van het Frac. De tweede fase bestond in het uitrusten van de transitzone. De derde fase werd doorgevoerd na de verhuizing. Dan werden de rekken aangepast voor werken die nergens anders inpasten.

Naast de rekken voor het opslaan van de kunstwerken, zijn de kantoren uitgerust met mobiele rekken van Compactus® voor klein materieel en het archief. “Dit systeem liet ons toe om ruimte te winnen, want het kantoor is niet erg groot. Klassieke rekken zouden tweemaal zoveel plaats hebben ingenomen,” legt Sylvain Crépin uit.

Tijd besparen, veiligheid verhogen en een nieuwe manier van werken
Sylvain Crépin is opgetogen:
“We zijn echt helemaal tevreden. Na 30 jaar in het vak, had ik heel wat bedenkingen. Maar we besparen nu tijd, hebben de veiligheid verhoogd en ontdekten nieuwe manieren om te werken Dit was voorheen niet mogelijk, want we hadden noch de ruimte, noch de rekken. Het opslagsysteem met de rollen is een enorme winst bij het behandelen, op een praktisch niveau maar ook op menselijk niveau.”

En om nog verder te gaan in het classificeren van de kunstwerken, werken de FRAC teams nu aan een actie om de rekken van een QR-code en RFID te voorzien om de kunstwerken in de computer terug te vinden.