In Stockholm, Zweden, vond onlangs de Retail Experience Live plaats. Een evenement dat gericht is op de snelgroeiende Retail branche. De beurs brengt verkopers en leveranciers bij elkaar tijdens seminars, workshops, demo’s en forums. Onze Zweedse collega’s bezochten de beurs en keerden terug met een aantal interessante trends. We zien deze trends ook in Nederland de markt veroveren.

Tijdens de Retail Experience Live kwamen een groot aantal onderwerpen aan bod, waaronder bijvoorbeeld hoe je leegstand in steden kunt voorkomen, hoe winkels om kunnen gaan met zelfbediening en nieuwe manieren van consumenten bereiken.

Voor Bruynzeel zelf zijn onderstaande trends bijzonder interessant, vanwege de meerwaarde die onze systemen binnen deze trends kunnen brengen.

Al eens gehoord winkelsterfte? Zoals Anita Radon van Retail By Radon tijdens haar lezing zei:

“We zijn niet gestopt met winkelen, we hebben alleen andere manieren gevonden om dat te doen.”

TRENDS

Tijdens de Retail Experience Live kwamen een groot aantal onderwerpen aan bod, waaronder bijvoorbeeld hoe je leegstand in steden kunt voorkomen, hoe winkels om kunnen gaan met zelfbediening en nieuwe manieren van consumenten bereiken.

Voor Bruynzeel zelf zijn onderstaande trends bijzonder interessant, vanwege de meerwaarde die onze systemen binnen deze trends kunnen brengen.

Click & Collect
Steeds meer e-commerce bedrijven brengen weer verzendkosten in rekening, met als doel het enorm aantal retouren terug te dringen. Een goed bericht voor fysieke winkels. Consumenten zijn namelijk niet snel bereid om te betalen voor verzendkosten. Hierdoor zien we steeds meer winkels ontstaan met een ‘Click & Collect’ systeem; consumenten kunnen online producten bestellen en ze in de winkel ophalen. Voor de winkelketens is hier het bijkomend voordeel dat zij de klant een ervaring kunnen meegeven, meer verkopen kunnen genereren en hun marketingactiviteiten kunnen afstemmen op de klantbezoeken. Op die manier kunnen winkels consumenten

Klantervaring
Er is binnen de Retail branche veel aandacht voor het verhogen van het aantal klantbezoeken. Daarbij is het belangrijk dat de klant met een positieve ervaring de winkel weer verlaat. Veel winkels kiezen er bijvoorbeeld voor om na sluitingstijd een evenement te organiseren of de winkel zo in te richten dat het niet om het product gaat, maar om de beleving. Op die manier geven ze de klant een unieke ervaring mee, waardoor een mogelijk vervolgbezoek aan de winkel groeit.

Pakketleveringen
Het aantal pakketleveringen zal de aankomende jaren alleen maar toenemen. Het beheren van die hoeveelheid pakketten is voor winkels vaak een probleem, vanwege gebrek aan ruimte. Als de opslagruimte slim ingericht wordt, kan zowel de voorraad als de opslag van pakketten zonder problemen groeien.

Binnen al deze trends kunnen verrijdbare kasten veel meerwaarde bieden.  Met slimme opslagsystemen kan er bijvoorbeeld veel ruimte gewonnen worden achter de kassa, waardoor er ruimte vrij komt voor ‘Click & Collect’. Daarnaast geven verrijdbare systemen de ruimte om de winkelvloer na sluitingstijd te gebruiken voor evenementen. Maar ook in de voorraadopslag kan makkelijk de helft meer ruimte gecreëerd worden door het gebruik van verrijdbare opslagsystemen in plaats van vaste rekken.

Heeft u vragen over de mogelijkheden van onze opslagsystemen in de Retail branche? Neem dan contact op met onze collega Joost.